Många skulle kunna välja att bli socionomkonsulter

De personer som arbetar som socionomkonsulter har inte alltid planerat på förhand att välja denna väg i karriären. Men med tiden kanske de har upptäckt att denna väg är kantad av möjligheter och valt att slå sig in på den banan. Som konsult kan du nämligen tillhandahålla din kunskap och expertis till olika organisationer. Dessa möjligheter kan finnas i en rad olika arbetsmiljöer och sektorer.

Alla socionomer som arbetar inom socialt arbete bör åtminstone överväga att bli konsulter. Detta gäller i synnerhet dig som känner dig redo att göra en förändring i din karriär. Även du som har en lång och gedigen erfarenhet av branschen gör bäst i att ta dig en funderare. Detsamma gäller dock även dig som är nyutexaminerad och snabbt vill komma in och börja jobba med socialt arbete.

Socionomkonsulter kan arbeta självständigt eller via bemanning

Blivande socionomkonsulter behöver dock fundera på vissa saker innan de dyker huvudstupa in i det hela. Till exempel bör du ta hänsyn till exakt hur du ska gå tillväga och varför du vill bli konsult. VI rekommenderar också att du tar till dig följande tips och råd:

  • Ta reda på vilka dina styrkor är och vad du är expert på. Socialt arbete är en väldigt bred bransch där det finns många olika möjligheter att ta tillvara på. Du kan också ha några av en rad olika styrkor och expertiser. Därför är det viktigt att du börjar med att ta reda på vilka dessa är. Till exempel kanske du har erfarenhet och utbildning inom biståndshandläggning? Eller så kanske din expertis ligger inom något annat område? Ta reda på detta så kan du enklare välja det arbete inom socialt arbete som passar just dig bäst!
  • Bestäm dig för vilken avgift du ska ta. Om du väljer att bli en av de socionomkonsulter som arbetar helt och hållet solo behöver du ta ansvar för allt. Du behöver starta ett eget företag och bestämma dig för vilken avgift du ska ta för ditt arbete. Sedan måste du också kontakta potentiella uppdragsgivare och förhandla med dessa. Ett enklare sätt är att skippa just denna del och istället bli konsult via ett bemanningsföretag. Du slipper då allt det jobbiga men får fortfarande dra nytta av fördelarna med konsultandet!

Fyra cykelställ – Vilket passar ditt behov?

Vilket cykelställ som bör köpas in beror framförallt på behov och utrymme. Nedan presenteras fyra av de vanligaste kategorierna och vilket skydd och funktion dessa har.

Cykelställ med ramlås

Med ramlås menas att en bygel går upp från marken som cykelägaren kan låsa fast cykeln i. Ofta är detta i kombination med hjulhållare men det finns även de med enbart dessa byglar. Fördelen blir därmed att låset kan låsas kring ramen på cykeln istället för enbart genom framhjulet. Ett säkrare och enklare sätt att skapa säkerhet.

Citypro erbjuder ett brett sortiment av cykelställ för mark & vägg samt även med ramlås och tak.

Klassiska cykelställ

Med ”klassiska cykelställ” menas de som ser ut som halvcirklar och som cykelns framhjul kan ställas i. Låsning sker därmed nere vid marken och genom någon av de två stålbyglarna. Det är ofta dessa enklare, och billigare, modeller som privatpersoner köper.

Väggmonterat

Att montera fast cykelstället i en vägg har två fördelar. För det första skapas ytterligare säkerhet då hela ställen, inklusive cyklar, inte lätt kan bäras bort. För det andra behöver det inte ”glida omkring” och blir en tydlig plats för var parkering ska ske.

”Garage”

Lite dyrare, mycket bekvämare. Ett cykelhus/garage blir allt vanligare inom bostadsrättsföreningar och vid nybyggnation av hyresfastigheter. Det gynnar en miljömässig transportmöjlighet samt minskar delvis behovet av parkeringsplatser. Oftast består dessa av två, eller tre, väggar och ett tak. Det skyddar mot snö och regn och kan även installeras med belysning.

Pollare

Pollare är cykelställ formad som en stålpåle, som fästes i marken, med smalare stålbyglar på. Det är i dessa byglar som allt från cyklar och barnvagnar till mopeder kan låsas fast. En fördel med dessa är det finns allt från mycket smala och enkla modeller till betydligt längre. Det minsta pollarna är bara någon decimeter i diameter och kostar under 2000 kr.

Öka säkerheten med…

Att kunna låsa fast cykeln är ett första steg för att minska risken för stöld. Men det finns även andra åtgärder som skapar ytterligare säkerhet. Punkter som exempelvis en bostadsrättsförening kan tänka på i val av modell och plats är.

  • Synligt – Placera cykelställen på en plats där det rör sig många människor.
  • Belysning – Belysning minskar risken för stöld och ökar bekvämlighet för de som ska hantera cyklarna.
  • Övervakningskamera – Med övervakningskamera ökas säkerheten ytterligare. Men var noga med att kontrollera vilka tillstånd som krävs.

Hitta det bästa mobilabonnemang för företag

Det bästa mobilabonnemang för företag som pengar kan köpa är det som bäst motsvarar företagets behov. Därför är det viktigt att du som driver ett mindre eller medelstort företag ser till ert specifika behov och väljer ett abonnemang utifrån detta. Vi vill dock hjälpa dig lite grann på traven och kommer därför dela med oss av användbar information här!

Så väljer du det bästa mobilabonnemang för företag som ditt

Det finns gott om operatörer att välja mellan som tillhandahåller abonnemang för mobiltelefoni och riktar sig mot företagsmarknaden. Alla dessa har sina specifika för- och nackdelar samt unika egenskaper och prisnivåer.

När du väljer mellan de olika operatörerna och abonnemangen bör du tänka på att bland annat jämföra:

  • Pris
    Det allra bästa mobilabonnemang för företag som ditt är såklart ett abonnemang med ett rimligt pris. Priset är en viktig faktor och det är viktigt att du inte spräcker företagets budget för ändamålet. Därför är detta en given faktor att jämföra när du ställer de olika operatörerna och deras respektive utbud mot väggen!
  • Samtal, sms och data
    Vilka begränsningar gäller när det kommer till samtal, sms och data? Om dessa kan ingå fritt i abonnemanget är det en fördel för dig och ditt företag. Du vet nämligen då exakt hur mycket abonnemanget ifråga kommer att kosta varje enskild månad, oavsett förbrukning! Men behöver du inte mobildata i din dagliga verksamhet är kanske inte fri surf det viktigaste!
  • Kundtjänst
    Som alltid när företag köper produkter eller tjänster är kundtjänsten väldigt viktig. Du vill såklart välja en operatör som tillhandahåller en bra och trevlig support. Allra helst bör kundtjänsten hålla öppet dygnet runt, men när det gäller företagsabonnemang är det vanligtvis kontorstider som gäller som öppettider!
  • Täckning
    Det är inte säkert att ditt företag är beläget mitt i en stad eller större tätort. Om företaget drivs från landsbygden är det därför extra viktigt att du väljer ett mobilabonnemang med bra täckning i ditt område!
  • Säkerhet
    Vissa operatörer erbjuder abonnemang med mobila VPN-tunnlar, kryptering och andra säkerhetsfunktioner. Om du är väldigt mån om att skydda företagets data och värna dess integritet kan du vilja välja ett sådant abonnemang!

Unika fördelar med företagslarm – och vad de betyder

I de flesta städer finns flera olika larmbolag att välja på. Det viktigaste är då att se på vilka unika fördelar som deras företagslarm har och ställa det mot andra alternativ. Men det är även viktigt att förstå vad dessa fördelar innebär. Sveriges största aktör inom företagslarm lyfter fram fördelar med att anlita just dem via sin hemsida. Nedan visas dessa fördelar – och vad de innebär.

Uppkopplat till egen larmcentral

Att ett larmbolag är ”uppkopplat till egen larmcentral” innebär att larmbolagets egen personal driver larmcentralen och tar emot samtal från kunderna. Många tror att alla företagslarm har denna lösning men så är det inte. Flera larmbolag arbetar enbart med att installera och serva larmen. Men när det sedan går ett larm så kommer ett externt företag ta hand om ärendet.

Den fördel som brukar nämnas med detta är att larmbolaget har kontroll på alla steg. De levererar, installerar, servar och tar hand om de larm som aktiveras.

Företagslarm med fria väktarutryckningar

Att ha väktaruttryckning är en självklarhet för de flesta företag. Men hur mycket det kostar skiljer stort mellan olika företagslarm.

  • Fria väktarutryckningar
    Oavsett hur ofta som larmet aktiveras kommer det aldrig skapas någon extrakostnad. Att ha fria väktaruttryckningar innebär en trygghet i att det inte blir dyrt. Men samtidigt får man komma ihåg att detta delvis är inräknat i priset.
  • Betala per utryckning
    Ett annat alternativ är att företaget betalar per utryckning. Det är i grunden billigare än att ha fria uttryckningar – men förutsätter även att det blir väldigt få utryckningar. Att ha ett företagslarm där varje utryckning skapar en kostnad kan mycket väl resultera i att larmet inte alltid aktiveras.
  • Fritt antal – sen kostnad
    Det finns även en mix av dessa. Det kan exempelvis innebära att 10 utryckningar per år är gratis och att det därefter uppstår kostnad per tillfälle.

Kamera med livebevakning

Med livebevakning menas att video från övervakningskameror alltid kan ses och därmed användas för övervakning och bevakning. ’

Support 24/7

Spelar det någon roll om företaget kan få support på sitt företagslarm enbart på vardagar 8 – 17? Eller är det viktigt att ha support dygnet runt – vad som än händer? De som en gång haft ett problem med sitt företagslarm vet hur viktigt det är att snabbt få relevant hjälp.

Skapa intressanta DIY-artiklar

Skapa intressanta DIY-artiklar

Med större intresse för återbruk, ekonomi och miljö är det inte oväntat att DIY har fått en stor renässans. Mängder av bloggar med DIY-artiklar skapas med olika inriktning. För att synas är det alltså viktigt skapa intressanta och relevanta artiklar.

1.    Headerbild visar på inriktning

Se över den headerbild (bilden som visas högst upp på bloggen) och skapa en som speglar bloggens innehåll. Ett exempel kan tas från Duger.se som har en tredelad bild med:

  • En vardagsperson som målar
  • En hantverkare som sågar i verkstaden
  • En kvinna som gör rent sitt ansikte

Med denna header visar bloggen att de är mycket breda i de DIY-artiklar som publiceras. Den vänder sig därmed både till hantverkare och privatpersoner, de som gillar att snickra och de som hellre håller på med skönhet (eller bägge).

2.    Tydliga rubriker

DIY-artiklar handlar om saker som kan göras på egen hand. Saker som de flesta klarar av utan någon utbildning och som underlättar vardagen. Det är viktigt att ha med sig den tanken när rubrikerna sätts på blogginläggen. Vad passar bäst:

Gillar du det du ser i spegeln?

Hur byggs en konvex spegel?

Vad gör du på en sminkkurs?

Alla dessa DIY-artiklar kan hittas på bloggar – men en rubrik är bättre än de andra. För det handlar om att bygga, skapa och vara kreativ. Inte om att skapa självförtroende eller gå på kurs….

3.    Bilder, bilder och mer bilder

En bild är ett måste – men med flera bilder skapas en tydlighet som krävs för att läsarna ska hänga med i resonemangen. Det allra bästa är steg-för-steg guider som visar varje moment. En bild kan säga mer än tusen ord och detta stämmer extremt bra i just dessa artiklar.

Ännu ett steg framåt är att lägga in Youtubefilmer som visar samma sak som beskrivs i texten. På detta sätt kan läsarna både se, höra och läsa de olika guiderna.

4.    DIY-artiklar om ett smalt ämne

Som med alla bloggar är det lättare att få många besökare och ranking på Google om artiklarna hålls smala inom ett specifikt ämne. En DIY-blogg som har fokus på skönhet har exempelvis artiklar om:

Ansiktslyft – Hur går det att göra med olika metoder i hemmet? Vilka salvor kan användas och hur påverkas huden av kosten? Dessa inlägg skulle alltså även kunna hittas i en skönhetsblogg men även inom DIY-artiklar.

Fördelar med estetisk tandvård för ett fint leende

Fördelar med estetisk tandvård för ett fint leende

Är du rädd för att visa upp ditt leende? Estetisk tandvård kan göra mycket för självförtroendet. Ett leende gör gott för såväl det egna välbefinnandet som hos omgivningen. I den här texten skriver vi om fördelar med estetisk tandvård. Till exempel:

  • Bättre humör
  • Mindre stress
  • Vi uppfattas som mer kompetenta när vi ler

Estetisk tandvård kan påverka ditt humör till det bättre

Om känner sig bekväm med att le kommer man att göra det mer. Och flertalet studier visar på att en person kan förstärka positiva känslor genom att le. Kroppen övertygar sig själv om att man är glad, även om man egentligen kanske inte har den bästa dagen just då.

Du kan uppfattas som mer tillgänglig och kompetent

En studie som gjordes på Penn State University, samt en liknande från University of Wisconsin, gav att leenden hos anställda får dem att verka mer tillgängliga, smarta och kompetenta för kunden.

Vi blir mer attraktiva när vi ler

Människor dras naturligt till dem som ler. Motsatta förhållandet gäller när någon till exempel rynkar pannan eller grimaserar med ögonbrynen. Estetisk tandvård kan göra att du känner dig tryggare med ditt utseende, och därför kan le mer.

Minskar stress

Stress kan påverka hela kroppen – inte minst ansiktet. Genom att le kan man förebygga att man ser trött och sliten ut. Precis som nämnt under den första rubriken kan kroppen ”luras” av att man ler. Det påverkar helt enkelt humöret till det bättre, och kan minska stress.

Kan indirekt ge dig ökad kreativitet

Studier har visat på att positivt inställda människor har lättare att hitta kreativa lösningar inför olika problem, jämfört med dem som är mer negativt anställda. Anledningen är att ett leende frigör dopamin i kroppen, som i sin tur gör det lättare med inlärning och att ta beslut.

Tekniken är god idag

Estetisk tandvård är billigare och bättre än vad den var för ett antal år sedan. Ingreppen idag är inte nödvändigtvis förknippade med smärta och mycket höga kostnader. Visst är det fortfarande som regel mycket pengar det handlar om – men jämfört med ett par decennier sedan, har utvecklingen gått fort. Klinikerna erbjuder ofta avbetalningsplaner för den som gärna vill ha estetisk tandvård, men som inte har råd att betala allting på en gång. Och med fördelarna som nämns i den här texten, så kan det vara en god investering i sig själv.

Läs mer om tandvård här.

Dessa regler gäller för parterapi i Stockholm

3 olika former av parrådgivning- och terapi som finns i Stockholm

I alla kommuner i Sverige finns möjlighet att gå på familjerådgivning / parterapi. Reglerna för vad som gäller kan variera något mellan olika kommuner. Detta gäller för Stockholm Stad.

Via godkända utförare

Bland annat psykologer och terapeuter kan ansöka om att bli utförare av tjänsten inom ramen för Stockholm Stad. Det innebär därmed att ett avtal skrivs mellan parterna och att de privatpersoner som söker parterapi i Stockholm kan gå till dessa utförare och få denna hjälp. Detta inom samma regler och med samma subventionerade pris som om hjälpen hade getts direkt av kommunen. Via Stockholms Stads webbplats går det att få fram samtliga utförare.

Självklart går det även att gå till vilken psykolog eller annan mottagning som helst men då blir kostnaden betydligt högre.

Kostnad för parterapi i Stockholm

Stockholm Stad har valt att ta ut en avgift på 450 kr per samtalstillfälle. Ett tillfälle sträcker sig över 90 minuter vilket alltså innebär ett timpis på 300 kr. Många utförare tar både emot kunder från Stockholm, som därmed kan få rabatten, samt de som bor i en annan kommun och inte har rätt till rabatten. Det är därför viktigt att direkt påpeka att det är subventionerad parterapi som önskas.

Avgiften och tid per tillfälle är alltså exakt lika oavsett vilken utförare som väljs. Det är två av de saker som regleras i det avtal som finns med Stockholm Stad. Det finns ca 25 utförare att välja på.

Fem gånger

Det vanligaste är att ett par maximalt får gå fem gånger inom ramen för vad kommunen erbjuder. Det betyder alltså att hjälpen läggs upp på maximalt 5*90 minuter. Kostnaden blir därmed som mest 2250 kr per par.

Det finns undantag som innebär att ytterligare tillfällen kan ingå men det är verkligen undantag och inget som går att räkna med. De som fått hjälp under ett år får sedan minst vänta 12 månader innan liknande hjälp kan ges igen.

Parterapi på många olika språk

Arabiska, finska eller somaliska? Det går idag att få parterapi på en rad olika språk. Däremot är det inte alla utförare som kan erbjuda alla språk. Önskas hjälp på annat språk än svenska kan Familjerådgivningen hjälpa till med att guida till rätt mottagning. Det finns även information på hemsidan på en rad olika språk.

Fördelar och nackdelar med assistansförmedling

Det kan upplevas smidigt, snabbt och enkelt att gå via en assistansförmedling för att hitta passande assistansbolag. I många fall är det också enklaste vägen. Men man bör även vara medveten som nackdelarna.

Fördelar

”Filter” för att undvika oseriösa företag
Assistansförmedlare bygger upp samarbete med assistansbolag och granskar dem noggrant innan de kan rekommenderas till de personer som utnyttjar deras jämförande tjänst. Det kan exempelvis innebära kravet att bolaget ska ha ett visst antal personer anställda, ha en maximal vinst i förhållande till omsättning och varit etablerade under ett par år. Självklart kan detta skilja mycket mellan olika förmedlare men oavsett innebär detta ett ”filter” mot oseriösa företag i branschen.

Snabbaste sättet att hitta rätt
Den största, och mest uppskattade, fördelen med en assistansförmedling är smidigheten att hitta rätt assistansbolag. Att ta kontakt med ett tiotal bolag, jämföra dessa på djupet och sedan välja rätt är inte lätt på egen hand. Det är i detta läge som förmedlingen visar sin styrka. Det är bara till denna förmedling som en behovsbeskrivning behöver lämnas in och intervju ske. De skapar därefter en tydlig bild över behovet av assistans och kan sedan se vilka bolag i närområdet som erbjuder detta. Det går därmed både snabbare och är säkrare än att göra denna jämförelse på egen hand.

Nackdelar

Kan skapa begränsat utbud
När en assistansförmedling gör en sökning efter ett passande assistansbolag sker detta enbart mot de bolag som de har samarbete med. Det kan i praktiken innebära att bara ett fåtal bolag jämförs varpå ett eller två av dessa presenteras som ”bäst för dig”. I Stockholm finns ett mycket stort antal privata assistansbolag. Skulle en assistansförmedlare jämföra 10 av dessa skulle det därmed enbart vara ett axplock. Att gå via dessa tjänster kan alltså innebära att ett selektivt urval av assistansbolag jämförs. Därmed skapas en viss begränsning.

Kommunens assistans är inte medräknad
En assistansförmedling jämför enbart privata assistansbolag. Därmed inte kooperativ eller den assistans som går att få via kommun. Först behöver du alltså bestämma dig om kommunen eller ett privat bolag ska få ge assistansen. Bestämmer du dig för privat kan en assistansförmedling anlitas. Men rekommendationen är då att välja en förmedling som har ett stort utbud av samarbetande bolag.

Smörgåstårta i Enskede med tårtbud

Precis lika uppskattat det är att få ett blommogram är det att få ett tårtogram – om inte ännu mer uppskattat av vissa. Att skicka en tårta innebär i korthet att ett lokalt bageri bakar tårtan och kör ut det till mottagaren. Men du som beställer och betalar kan befinna dig precis var som helst i landet. Denna text tar upp smörgåstårta i Enskede.

Fyller din morbror 50 år? Tar barnen som bor i en annan stad studenten? Eller vill du överraska någon med en härligt god tårta av annan anledning. Det är enkelt att beställa och otroligt uppskattat av mottagaren. Dessutom finns det idag betydligt mer än klassiska tårtor att skicka på detta sätt. Varför inte välja en smörgåstårta i Enskede, några kanelbullar eller ”dammsugare”?

Så ger man bort smörgåstårta i Enskede

Den ena vägen är att du kontaktar ett lokalt bageri som finns nära personen som ska få tårtan. I vissa fall har de utkörning – i vissa fall inte. Då är det enklare att använda en tjänst på internet som innebär att man kan beställa tårtor till nästan vilken stad som helst varpå företaget bakom tjänsten förmedlar beställningen till passande bageri.

Välj först i vilken stad som tårtan ska skickas. I detta exempel önskas den skickas till en adress i Enskede. När stad har valts presenteras en rad olika tårtor att välja på. Det kan exempelvis vara ett enkelt sätt att beställa smörgåstårtor i Enskede till studenten utan att ens behöva hämta dem själv. Välj sedan hur många smörgåstårtor som ska beställas och hur många bitar varje tårta ska vara på. När du angett detta visas totala priset inklusive utkörning. Är det en studenttårta kanske du även vill lägga till en liten nalle, ett kort eller annan dekoration. Om du känner dig nöjd anger du var i Enskede som leveransen ska ske samt vilken dag och tid som detta önskas. Man kan inte få exakt en specifik tid utan i så fall att smörgåstårtorna levereras inom ett tidsintervall på exempelvis två timmar. Nu är det bara betalningen kvar. I regel sker betalning med direktbetalning via bank eller med betal- eller kreditkort. Men de större av dessa tjänster kan även erbjuda betalning på faktura. Även om du betalar dessa smörgåstårtor i Enskede så kan du som avsändare vara anonym. Det gör överraskningen ännu roligare.

Tips för att välja eller byta assistansbolag

Den som är beviljad personlig assistans är helt fri att både välja och byta assistansbolag om man inte är nöjd med det nuvarande. Det är många saker som ska stämma för att man ska känna sig trygg och tillfreds med sin tillvaro och är man inte nöjd så ska man absolut se över möjligheterna att byta.

Magkänslan är viktig

Egentligen behöver man ingen särskild anledning för att byta assistansbolag, det kan helt enkelt handla om att det inte känns rätt. Finns då möjlighet att byta till ett annat bolag i staden där man bor ska man inte tveka, även om det innebär en något långdragen process med att skola in och anställa ny personal och för att få allt att fungera som man vill. Detsamma gäller för den som nyligen blivit beviljad assistans och ska välja bolag för första gången, man väljer själv det bolag man tycker verkar bäst.

Se över vad som finns

För den som går i tankar om att byta assistansbolag är det klokt att till att börja med sätta sig ned och se över vilka alternativ som finns. Det finns ofta flera små bolag på den lokala orten men även stora rikstäckande bolag som är verksamma i stora delar av landet. Börja med att göra en lista på vad som finns och sortera ut de som känns mest intressanta.

Träffa intressanta arbetsgivare

Ett bra sätt att få en känsla är att träffa de olika arbetsgivarna som känns intressanta. Ett telefonsamtal ger inte samma känsla som ett personligt möte och de flesta som jobbar med assistans ser också ett personligt möte som en viktig del av processen. Man kan snabbt få en känsla om assistansbolaget matchar de egna önskemålen man har, både vad gäller personal och att verkställa insatserna på ett sätt som uppfyller behoven. Känns det inte rätt så är det bara att gå vidare till nästa, till dess att man hittat det som bäst matchar de egna önskemålen.

Det är ingen enkel uppgift att välja eller byta assistansbolag. Det finns många aktörer att välja mellan och många jobbar på olika sätt. Det är bra att se över alla tänkbara möjligheter för att sedan välja ut några att träffa innan man bestämmer sig. Valet påverkar hela levnadssituationen så glöm inte att lyssna på magkänslan.