Rätt tajming för bokning av catering i Stockholm

Att arrangera ett större evenemang är sannerligen ingen smal sak! Du behöver bland annat boka lokal, ordna med underhållning samt fixa mat och dryck. Det är helt enkelt en hel del uppgifter som behöver utföras i samband med såväl planeringen som utförandet av evenemanget. En av de viktigaste sakerna du kan göra är dock att boka en firma som tillhandahåller catering i Stockholm. För genom att göra detta slipper du åtminstone tänka så mycket mer på maten och drycken.

Men när är egentligen den bästa tiden att boka cateringfirman? Läs vidare för att få svaret!

3 faktorer som avgör när du bör boka catering i Stockholm

De flesta större evenemang är planerade sedan länge i förväg, inte sällan flera månader före det datum då evenemanget äger rum. Därför bör du helst boka en firma som tillhandahåller catering i Stockholm så fort datumet för ditt evenemang är bestämt. Samtidigt finns det också vissa faktorer som kan avgöra när bokningen bör ske, såsom:

  • Valet av lokal. När du planerar ett större evenemang är det viktigt att du tar hänsyn av lokalen när du bokar en cateringfirma. Behovet av catering kommer nämligen påverkas av allt från storleken på lokalen, antalet gäster som kommer samt vilken typ av evenemang det rör sig om. Till exempel krävs lite mer utrymme och fokus på servering om det rör sig om en middagssittning jämfört med en buffé.
  • Den aktuella årstiden. När du bokar en firma som tillhandahåller catering i Stockholm kan det också vara värt att ta hänsyn till årstiden. Detta gäller inte minst om evenemanget ifråga är lite större. Till exempel kan det krävas lite annorlunda mat och dryck på ett evenemang som äger rum utomhus på sommaren än om det istället skulle äga rum på vintern inomhus. Säsongens primörer är ofta färskare och mer lättillgängliga än andra ingredienser. Därför bör detta tas hänsyn till när menyn planeras.
  • Budget. Du bör såklart även ta hänsyn till din budget. Kostnaden för cateringfirman och dess tjänster kan ofta vara en av de större utgifterna för ett evenemang. Därför behöver du även ha budgeten i åtanke när du bestämmer tajmingen för din bokning. Ibland kan du nämligen spara lite pengar genom att boka närmare det datum då evenemanget äger rum.

Enkelt att hyra ut ditt fritidshus via exempelvis Airbnb

Ett fritidshus är ofta lite mindre i storleken men denna begränsade storlek behöver inte alls vara begränsande. I själva verket kan du istället se den som befriande och den skapar många intressanta möjligheter för den som vill vara lite kreativ. Till exempel kan du välja att hyra ut det lilla huset via till exempel Airbnb när du inte använder det. På så vis kan det blir en lönsam investering utöver en tillflyktsort för dina lediga helger.

Är det lönsamt att hyra ut ett fritidshus via en tjänst som Airbnb?

Det har blivit allt mer populärt bland oss svenskar att investera i fritidshus. Många använder dessa extra bostäder själva som en egen tillflyktsort för familjen när det vankas lediga dagar. Men många har också fått upp ögonen för möjligheten att hyra ut det lilla huset via till exempel Airbnb eller liknande tjänster. Så hur ligger det till – är det verkligen lönsamt att göra detta?

Ja, det råder faktiskt inga som helst tvivel om att du kan tjäna en hel del pengar på att göra detta. Till exempel kan du beroende på fastighetens storlek, läge, skick och faciliteter tjäna flera tusen kronor om dagen per uthyrning. Detta förutsätter dock att ett antal förutsättningar finns på plats. Vilka dessa är berättar vi nedan, så läs vidare!

Förutsättningar för att ditt uthyrningsobjekt ska bli attraktivt för gäster

Som vi just har nämnt finns det vissa förutsättningar som behöver finnas för att ditt uthyrningsobjekt ska bli så attraktivt som möjligt för en bred skara av gäster. Till dessa hör att:

  • Ditt fritidshus är beläget på ett bra ställe. Precis som fallet är med andra typer av fastigheter vilka används som uthyrningsobjekt är läget A och O. Detta behöver dock inte betyda att fastigheten behöver vara belägen centralt – ibland är ett lantligt läge att föredra.
  • Fastigheten har bra faciliteter och nära till aktiviteter. En annan förutsättning för att ett uthyrningsobjekt ska vara attraktivt är att det har bra faciliteter. Ett exempel på en sådan är en bastu, ett annat är en badtunna. Dessutom bör det finnas möjlighet till aktiviteter på nära håll, såsom friluftsaktiviteter eller liknande.
  • Bra bilder på huset. En annan förutsättning är att du kan tillhandahålla en bra profil på uthyrningssajten med bra bilder på ditt hus.

Många skulle kunna välja att bli socionomkonsulter

De personer som arbetar som socionomkonsulter har inte alltid planerat på förhand att välja denna väg i karriären. Men med tiden kanske de har upptäckt att denna väg är kantad av möjligheter och valt att slå sig in på den banan. Som konsult kan du nämligen tillhandahålla din kunskap och expertis till olika organisationer. Dessa möjligheter kan finnas i en rad olika arbetsmiljöer och sektorer.

Alla socionomer som arbetar inom socialt arbete bör åtminstone överväga att bli konsulter. Detta gäller i synnerhet dig som känner dig redo att göra en förändring i din karriär. Även du som har en lång och gedigen erfarenhet av branschen gör bäst i att ta dig en funderare. Detsamma gäller dock även dig som är nyutexaminerad och snabbt vill komma in och börja jobba med socialt arbete.

Socionomkonsulter kan arbeta självständigt eller via bemanning

Blivande socionomkonsulter behöver dock fundera på vissa saker innan de dyker huvudstupa in i det hela. Till exempel bör du ta hänsyn till exakt hur du ska gå tillväga och varför du vill bli konsult. VI rekommenderar också att du tar till dig följande tips och råd:

  • Ta reda på vilka dina styrkor är och vad du är expert på. Socialt arbete är en väldigt bred bransch där det finns många olika möjligheter att ta tillvara på. Du kan också ha några av en rad olika styrkor och expertiser. Därför är det viktigt att du börjar med att ta reda på vilka dessa är. Till exempel kanske du har erfarenhet och utbildning inom biståndshandläggning? Eller så kanske din expertis ligger inom något annat område? Ta reda på detta så kan du enklare välja det arbete inom socialt arbete som passar just dig bäst!
  • Bestäm dig för vilken avgift du ska ta. Om du väljer att bli en av de socionomkonsulter som arbetar helt och hållet solo behöver du ta ansvar för allt. Du behöver starta ett eget företag och bestämma dig för vilken avgift du ska ta för ditt arbete. Sedan måste du också kontakta potentiella uppdragsgivare och förhandla med dessa. Ett enklare sätt är att skippa just denna del och istället bli konsult via ett bemanningsföretag. Du slipper då allt det jobbiga men får fortfarande dra nytta av fördelarna med konsultandet!

Fyra cykelställ – Vilket passar ditt behov?

Vilket cykelställ som bör köpas in beror framförallt på behov och utrymme. Nedan presenteras fyra av de vanligaste kategorierna och vilket skydd och funktion dessa har.

Cykelställ med ramlås

Med ramlås menas att en bygel går upp från marken som cykelägaren kan låsa fast cykeln i. Ofta är detta i kombination med hjulhållare men det finns även de med enbart dessa byglar. Fördelen blir därmed att låset kan låsas kring ramen på cykeln istället för enbart genom framhjulet. Ett säkrare och enklare sätt att skapa säkerhet.

Citypro erbjuder ett brett sortiment av cykelställ för mark & vägg samt även med ramlås och tak.

Klassiska cykelställ

Med ”klassiska cykelställ” menas de som ser ut som halvcirklar och som cykelns framhjul kan ställas i. Låsning sker därmed nere vid marken och genom någon av de två stålbyglarna. Det är ofta dessa enklare, och billigare, modeller som privatpersoner köper.

Väggmonterat

Att montera fast cykelstället i en vägg har två fördelar. För det första skapas ytterligare säkerhet då hela ställen, inklusive cyklar, inte lätt kan bäras bort. För det andra behöver det inte ”glida omkring” och blir en tydlig plats för var parkering ska ske.

”Garage”

Lite dyrare, mycket bekvämare. Ett cykelhus/garage blir allt vanligare inom bostadsrättsföreningar och vid nybyggnation av hyresfastigheter. Det gynnar en miljömässig transportmöjlighet samt minskar delvis behovet av parkeringsplatser. Oftast består dessa av två, eller tre, väggar och ett tak. Det skyddar mot snö och regn och kan även installeras med belysning.

Pollare

Pollare är cykelställ formad som en stålpåle, som fästes i marken, med smalare stålbyglar på. Det är i dessa byglar som allt från cyklar och barnvagnar till mopeder kan låsas fast. En fördel med dessa är det finns allt från mycket smala och enkla modeller till betydligt längre. Det minsta pollarna är bara någon decimeter i diameter och kostar under 2000 kr.

Öka säkerheten med…

Att kunna låsa fast cykeln är ett första steg för att minska risken för stöld. Men det finns även andra åtgärder som skapar ytterligare säkerhet. Punkter som exempelvis en bostadsrättsförening kan tänka på i val av modell och plats är.

  • Synligt – Placera cykelställen på en plats där det rör sig många människor.
  • Belysning – Belysning minskar risken för stöld och ökar bekvämlighet för de som ska hantera cyklarna.
  • Övervakningskamera – Med övervakningskamera ökas säkerheten ytterligare. Men var noga med att kontrollera vilka tillstånd som krävs.

Hitta det bästa mobilabonnemang för företag

Det bästa mobilabonnemang för företag som pengar kan köpa är det som bäst motsvarar företagets behov. Därför är det viktigt att du som driver ett mindre eller medelstort företag ser till ert specifika behov och väljer ett abonnemang utifrån detta. Vi vill dock hjälpa dig lite grann på traven och kommer därför dela med oss av användbar information här!

Så väljer du det bästa mobilabonnemang för företag som ditt

Det finns gott om operatörer att välja mellan som tillhandahåller abonnemang för mobiltelefoni och riktar sig mot företagsmarknaden. Alla dessa har sina specifika för- och nackdelar samt unika egenskaper och prisnivåer.

När du väljer mellan de olika operatörerna och abonnemangen bör du tänka på att bland annat jämföra:

  • Pris
    Det allra bästa mobilabonnemang för företag som ditt är såklart ett abonnemang med ett rimligt pris. Priset är en viktig faktor och det är viktigt att du inte spräcker företagets budget för ändamålet. Därför är detta en given faktor att jämföra när du ställer de olika operatörerna och deras respektive utbud mot väggen!
  • Samtal, sms och data
    Vilka begränsningar gäller när det kommer till samtal, sms och data? Om dessa kan ingå fritt i abonnemanget är det en fördel för dig och ditt företag. Du vet nämligen då exakt hur mycket abonnemanget ifråga kommer att kosta varje enskild månad, oavsett förbrukning! Men behöver du inte mobildata i din dagliga verksamhet är kanske inte fri surf det viktigaste!
  • Kundtjänst
    Som alltid när företag köper produkter eller tjänster är kundtjänsten väldigt viktig. Du vill såklart välja en operatör som tillhandahåller en bra och trevlig support. Allra helst bör kundtjänsten hålla öppet dygnet runt, men när det gäller företagsabonnemang är det vanligtvis kontorstider som gäller som öppettider!
  • Täckning
    Det är inte säkert att ditt företag är beläget mitt i en stad eller större tätort. Om företaget drivs från landsbygden är det därför extra viktigt att du väljer ett mobilabonnemang med bra täckning i ditt område!
  • Säkerhet
    Vissa operatörer erbjuder abonnemang med mobila VPN-tunnlar, kryptering och andra säkerhetsfunktioner. Om du är väldigt mån om att skydda företagets data och värna dess integritet kan du vilja välja ett sådant abonnemang!

Unika fördelar med företagslarm – och vad de betyder

I de flesta städer finns flera olika larmbolag att välja på. Det viktigaste är då att se på vilka unika fördelar som deras företagslarm har och ställa det mot andra alternativ. Men det är även viktigt att förstå vad dessa fördelar innebär. Sveriges största aktör inom företagslarm lyfter fram fördelar med att anlita just dem via sin hemsida. Nedan visas dessa fördelar – och vad de innebär.

Uppkopplat till egen larmcentral

Att ett larmbolag är ”uppkopplat till egen larmcentral” innebär att larmbolagets egen personal driver larmcentralen och tar emot samtal från kunderna. Många tror att alla företagslarm har denna lösning men så är det inte. Flera larmbolag arbetar enbart med att installera och serva larmen. Men när det sedan går ett larm så kommer ett externt företag ta hand om ärendet.

Den fördel som brukar nämnas med detta är att larmbolaget har kontroll på alla steg. De levererar, installerar, servar och tar hand om de larm som aktiveras.

Företagslarm med fria väktarutryckningar

Att ha väktaruttryckning är en självklarhet för de flesta företag. Men hur mycket det kostar skiljer stort mellan olika företagslarm.

  • Fria väktarutryckningar
    Oavsett hur ofta som larmet aktiveras kommer det aldrig skapas någon extrakostnad. Att ha fria väktaruttryckningar innebär en trygghet i att det inte blir dyrt. Men samtidigt får man komma ihåg att detta delvis är inräknat i priset.
  • Betala per utryckning
    Ett annat alternativ är att företaget betalar per utryckning. Det är i grunden billigare än att ha fria uttryckningar – men förutsätter även att det blir väldigt få utryckningar. Att ha ett företagslarm där varje utryckning skapar en kostnad kan mycket väl resultera i att larmet inte alltid aktiveras.
  • Fritt antal – sen kostnad
    Det finns även en mix av dessa. Det kan exempelvis innebära att 10 utryckningar per år är gratis och att det därefter uppstår kostnad per tillfälle.

Kamera med livebevakning

Med livebevakning menas att video från övervakningskameror alltid kan ses och därmed användas för övervakning och bevakning. ’

Support 24/7

Spelar det någon roll om företaget kan få support på sitt företagslarm enbart på vardagar 8 – 17? Eller är det viktigt att ha support dygnet runt – vad som än händer? De som en gång haft ett problem med sitt företagslarm vet hur viktigt det är att snabbt få relevant hjälp.

Skapa intressanta DIY-artiklar

Skapa intressanta DIY-artiklar

Med större intresse för återbruk, ekonomi och miljö är det inte oväntat att DIY har fått en stor renässans. Mängder av bloggar med DIY-artiklar skapas med olika inriktning. För att synas är det alltså viktigt skapa intressanta och relevanta artiklar.

1.    Headerbild visar på inriktning

Se över den headerbild (bilden som visas högst upp på bloggen) och skapa en som speglar bloggens innehåll. Ett exempel kan tas från Duger.se som har en tredelad bild med:

  • En vardagsperson som målar
  • En hantverkare som sågar i verkstaden
  • En kvinna som gör rent sitt ansikte

Med denna header visar bloggen att de är mycket breda i de DIY-artiklar som publiceras. Den vänder sig därmed både till hantverkare och privatpersoner, de som gillar att snickra och de som hellre håller på med skönhet (eller bägge).

2.    Tydliga rubriker

DIY-artiklar handlar om saker som kan göras på egen hand. Saker som de flesta klarar av utan någon utbildning och som underlättar vardagen. Det är viktigt att ha med sig den tanken när rubrikerna sätts på blogginläggen. Vad passar bäst:

Gillar du det du ser i spegeln?

Hur byggs en konvex spegel?

Vad gör du på en sminkkurs?

Alla dessa DIY-artiklar kan hittas på bloggar – men en rubrik är bättre än de andra. För det handlar om att bygga, skapa och vara kreativ. Inte om att skapa självförtroende eller gå på kurs….

3.    Bilder, bilder och mer bilder

En bild är ett måste – men med flera bilder skapas en tydlighet som krävs för att läsarna ska hänga med i resonemangen. Det allra bästa är steg-för-steg guider som visar varje moment. En bild kan säga mer än tusen ord och detta stämmer extremt bra i just dessa artiklar.

Ännu ett steg framåt är att lägga in Youtubefilmer som visar samma sak som beskrivs i texten. På detta sätt kan läsarna både se, höra och läsa de olika guiderna.

4.    DIY-artiklar om ett smalt ämne

Som med alla bloggar är det lättare att få många besökare och ranking på Google om artiklarna hålls smala inom ett specifikt ämne. En DIY-blogg som har fokus på skönhet har exempelvis artiklar om:

Ansiktslyft – Hur går det att göra med olika metoder i hemmet? Vilka salvor kan användas och hur påverkas huden av kosten? Dessa inlägg skulle alltså även kunna hittas i en skönhetsblogg men även inom DIY-artiklar.

Fördelar med estetisk tandvård för ett fint leende

Fördelar med estetisk tandvård för ett fint leende

Är du rädd för att visa upp ditt leende? Estetisk tandvård kan göra mycket för självförtroendet. Ett leende gör gott för såväl det egna välbefinnandet som hos omgivningen. I den här texten skriver vi om fördelar med estetisk tandvård. Till exempel:

  • Bättre humör
  • Mindre stress
  • Vi uppfattas som mer kompetenta när vi ler

Estetisk tandvård kan påverka ditt humör till det bättre

Om känner sig bekväm med att le kommer man att göra det mer. Och flertalet studier visar på att en person kan förstärka positiva känslor genom att le. Kroppen övertygar sig själv om att man är glad, även om man egentligen kanske inte har den bästa dagen just då.

Du kan uppfattas som mer tillgänglig och kompetent

En studie som gjordes på Penn State University, samt en liknande från University of Wisconsin, gav att leenden hos anställda får dem att verka mer tillgängliga, smarta och kompetenta för kunden.

Vi blir mer attraktiva när vi ler

Människor dras naturligt till dem som ler. Motsatta förhållandet gäller när någon till exempel rynkar pannan eller grimaserar med ögonbrynen. Estetisk tandvård kan göra att du känner dig tryggare med ditt utseende, och därför kan le mer.

Minskar stress

Stress kan påverka hela kroppen – inte minst ansiktet. Genom att le kan man förebygga att man ser trött och sliten ut. Precis som nämnt under den första rubriken kan kroppen ”luras” av att man ler. Det påverkar helt enkelt humöret till det bättre, och kan minska stress.

Kan indirekt ge dig ökad kreativitet

Studier har visat på att positivt inställda människor har lättare att hitta kreativa lösningar inför olika problem, jämfört med dem som är mer negativt anställda. Anledningen är att ett leende frigör dopamin i kroppen, som i sin tur gör det lättare med inlärning och att ta beslut.

Tekniken är god idag

Estetisk tandvård är billigare och bättre än vad den var för ett antal år sedan. Ingreppen idag är inte nödvändigtvis förknippade med smärta och mycket höga kostnader. Visst är det fortfarande som regel mycket pengar det handlar om – men jämfört med ett par decennier sedan, har utvecklingen gått fort. Klinikerna erbjuder ofta avbetalningsplaner för den som gärna vill ha estetisk tandvård, men som inte har råd att betala allting på en gång. Och med fördelarna som nämns i den här texten, så kan det vara en god investering i sig själv.

Läs mer om tandvård här.

Dessa regler gäller för parterapi i Stockholm

3 olika former av parrådgivning- och terapi som finns i Stockholm

I alla kommuner i Sverige finns möjlighet att gå på familjerådgivning / parterapi. Reglerna för vad som gäller kan variera något mellan olika kommuner. Detta gäller för Stockholm Stad.

Via godkända utförare

Bland annat psykologer och terapeuter kan ansöka om att bli utförare av tjänsten inom ramen för Stockholm Stad. Det innebär därmed att ett avtal skrivs mellan parterna och att de privatpersoner som söker parterapi i Stockholm kan gå till dessa utförare och få denna hjälp. Detta inom samma regler och med samma subventionerade pris som om hjälpen hade getts direkt av kommunen. Via Stockholms Stads webbplats går det att få fram samtliga utförare.

Självklart går det även att gå till vilken psykolog eller annan mottagning som helst men då blir kostnaden betydligt högre.

Kostnad för parterapi i Stockholm

Stockholm Stad har valt att ta ut en avgift på 450 kr per samtalstillfälle. Ett tillfälle sträcker sig över 90 minuter vilket alltså innebär ett timpis på 300 kr. Många utförare tar både emot kunder från Stockholm, som därmed kan få rabatten, samt de som bor i en annan kommun och inte har rätt till rabatten. Det är därför viktigt att direkt påpeka att det är subventionerad parterapi som önskas.

Avgiften och tid per tillfälle är alltså exakt lika oavsett vilken utförare som väljs. Det är två av de saker som regleras i det avtal som finns med Stockholm Stad. Det finns ca 25 utförare att välja på.

Fem gånger

Det vanligaste är att ett par maximalt får gå fem gånger inom ramen för vad kommunen erbjuder. Det betyder alltså att hjälpen läggs upp på maximalt 5*90 minuter. Kostnaden blir därmed som mest 2250 kr per par.

Det finns undantag som innebär att ytterligare tillfällen kan ingå men det är verkligen undantag och inget som går att räkna med. De som fått hjälp under ett år får sedan minst vänta 12 månader innan liknande hjälp kan ges igen.

Parterapi på många olika språk

Arabiska, finska eller somaliska? Det går idag att få parterapi på en rad olika språk. Däremot är det inte alla utförare som kan erbjuda alla språk. Önskas hjälp på annat språk än svenska kan Familjerådgivningen hjälpa till med att guida till rätt mottagning. Det finns även information på hemsidan på en rad olika språk.

Fördelar och nackdelar med assistansförmedling

Det kan upplevas smidigt, snabbt och enkelt att gå via en assistansförmedling för att hitta passande assistansbolag. I många fall är det också enklaste vägen. Men man bör även vara medveten som nackdelarna.

Fördelar

”Filter” för att undvika oseriösa företag
Assistansförmedlare bygger upp samarbete med assistansbolag och granskar dem noggrant innan de kan rekommenderas till de personer som utnyttjar deras jämförande tjänst. Det kan exempelvis innebära kravet att bolaget ska ha ett visst antal personer anställda, ha en maximal vinst i förhållande till omsättning och varit etablerade under ett par år. Självklart kan detta skilja mycket mellan olika förmedlare men oavsett innebär detta ett ”filter” mot oseriösa företag i branschen.

Snabbaste sättet att hitta rätt
Den största, och mest uppskattade, fördelen med en assistansförmedling är smidigheten att hitta rätt assistansbolag. Att ta kontakt med ett tiotal bolag, jämföra dessa på djupet och sedan välja rätt är inte lätt på egen hand. Det är i detta läge som förmedlingen visar sin styrka. Det är bara till denna förmedling som en behovsbeskrivning behöver lämnas in och intervju ske. De skapar därefter en tydlig bild över behovet av assistans och kan sedan se vilka bolag i närområdet som erbjuder detta. Det går därmed både snabbare och är säkrare än att göra denna jämförelse på egen hand.

Nackdelar

Kan skapa begränsat utbud
När en assistansförmedling gör en sökning efter ett passande assistansbolag sker detta enbart mot de bolag som de har samarbete med. Det kan i praktiken innebära att bara ett fåtal bolag jämförs varpå ett eller två av dessa presenteras som ”bäst för dig”. I Stockholm finns ett mycket stort antal privata assistansbolag. Skulle en assistansförmedlare jämföra 10 av dessa skulle det därmed enbart vara ett axplock. Att gå via dessa tjänster kan alltså innebära att ett selektivt urval av assistansbolag jämförs. Därmed skapas en viss begränsning.

Kommunens assistans är inte medräknad
En assistansförmedling jämför enbart privata assistansbolag. Därmed inte kooperativ eller den assistans som går att få via kommun. Först behöver du alltså bestämma dig om kommunen eller ett privat bolag ska få ge assistansen. Bestämmer du dig för privat kan en assistansförmedling anlitas. Men rekommendationen är då att välja en förmedling som har ett stort utbud av samarbetande bolag.