En julgåva hjälper arbetsgivare att stärka arbetsmoralen

En gång om året är det dags för den stora årstiden då vi gärna skänker varandra julklappar och omtanke. Faktum är också att en julgåva i hög grad kan hjälpa arbetsgivare att stärka arbetsmoralen på arbetsplatsen. Detta genom att visa uppskattning för sina anställda genom att ge dem en gåva i samband med julen. Detta kan kanske tyckas vara en liten gest, men effekten av den kan vara stor och viktig.

I denna artikel utforskar vi hur arbetsgivare kan stärka arbetsmoralen och öka produktiviteten med hjälp av en ganska simpel julgåva. Läs vidare för att få insikt i detta ämne!

3 saker att ha i åtanke när det kommer till att ge en julgåva till personalen

När det kommer till att ge en julgåva till personalen finns det flera faktorer att ha i åtanke som arbetsgivare:

  • Gåvan kan stärka arbetsmoralen. Som vi redan har avslöjat kan man som arbetsgivare stärka arbetsmoralen med hjälp av en gåva i samband med julen. Varje framgångsrikt företag vilar trots allt på en grundval i form av ett motiverat och hängivet arbetslag. Därför är det viktigt för företag och arbetsgivare att visa sina anställda uppskattning. Detta för att höja arbetsmoralen och se till så att personalen är engagerad i företagets verksamhet och framgång.
  • Den kan även öka produktiviteten. Utöver att stärka arbetsmoralen kan en gåva till personalen även öka produktiviteten. Medarbetare som känner sig uppskattade och sedda brukar nämligen vara mer produktiva än annars. Till exempel såg man i en studie att nöjda och tillfredsställda medarbetare var 12 % mer produktiva än snittet. Missnöjda medarbetare var istället 10 % mindre produktiva än genomsnittet. Det finns med andra ord en hel del att vinna på att man som arbetsgivare är givmild i samband med julen.
  • Gåvor bidrar till att skapa en positiv företagskultur. Fördelarna med julgåvor sträcker sig långt längre än till enbart stärkt arbetsmoral och ökad produktivitet. Gåvor som denna kan även bidra till att skapa en positiv företagskultur. Detta genom att uppmuntra en slags gemenskap och delade värderingar samt inkludera personalen i arbetsmiljön och på arbetsplatsen. Det handlar med andra ord inte bara om gåvans värde i pengar utan även om tanken bakom den.

Tillfällena då du vill kunna låna 10000 kronor

Du kanske har oväntade utgifter som du inte har räknat med som du behöver betala? Eller så kanske du vill kunna låna 10000 kr för att kunna göra ett stort inköp? Oavsett vilken anledning som ligger bakom beslutet att ta ett lån kan lånet vara ett viktigt ekonomiskt verktyg. Du kan nämligen anpassa storleken på det utifrån ditt aktuella behov.

I denna artikel fokuserar vi på olika tillfällen då du kan vilja låna detta belopp. Fortsätt att läsa för att få insikter i vilka situationer som det kan tänkas röra sig om.

3 tillfällen då du kan vilja låna 10000 för ett specifikt ändamål

Du kan vilja låna 10000 kr av många olika skäl. Några exempel på tillfällen då det kan vara en god idé att göra detta är då du:

  • Har stora utgifter att betala som du inte har räknat med. Trots att du förmodligen gör ditt allra bästa för att lägga undan pengar att spara kan allt ibland ställas lite på kant. Det händer oförutsägbara saker i livet och ibland kan du få stora utgifter som behöver betalas trots att du inte på förhand har räknat med dessa i din budget. Att då ansöka om ett lån kan vara ett bra sätt att kunna betala dessa utgifter utan att knäcka din ekonomi.
  • Finansiera större investeringar eller inköp. Det kan också finnas tillfällen i livet då du vill få möjlighet att göra en större investering eller ett stort inköp. Men du kanske saknar tillgång till kontanta medel för att göra denna affär vid tillfället för investeringen eller inköpet. Om så är fallet kan du ansöka om att få låna 10000 kr som du sedan kan använda för att finansiera det hela.
  • Minska dina månatliga räntekostnader. Ett annat vettigt syfte för ett lån i den här storleken är att konsolidera dyra skulder och på så vis minska dina månatliga räntekostnader. Detta är ett bra ändamål att öronmärka pengarna för om du har flertalet lån eller krediter med hög ränta. Det kan exempelvis handla om kortfristiga snabblån eller skulder som du har samlat på dig via kreditkort som du gärna vill betala av.

Flexkontot tillhandahåller en lösning för alla tillfällen

Flexkontot tillhandahåller med sina kontokrediter en flexibel och praktisk finansieringslösning för privatpersoner som behöver extra pengar för att täcka oförutsedda utgifter eller göra större inköp. I denna artikel kommer vi att utforska hur kontokrediter kan vara en idealisk lösning för alla typer av ekonomiska situationer.

Så här kan du använda din kontokredit från Flexkontot

Kontokrediter på upp till 30 000 kronor kan användas för en mängd olika ändamål, såsom:

  • Nödsituationer. Om du står inför en oväntad utgift, som en medicinsk räkning eller en bilreparation, kan en kontokredit hjälpa dig att täcka kostnaden utan att tömma dina besparingar.
  • Renoveringar och förbättringar av hemmet. Om du planerar att renovera eller förbättra ditt hem kan en kontokredit erbjuda den finansiella flexibilitet som krävs för att genomföra projektet.
  • Resor och semestrar. Du kanske istället vill ta en välbehövlig semester men inte har tillräckligt med pengar sparade, kan en kontokredit ge dig möjligheten att resa nu och betala tillbaka över tid.
  • Större inköp. Om du behöver köpa en dyr produkt, som en ny dator eller möbler, kan en kontokredit från Flexkontot hjälpa dig att finansiera inköpet och betala av det över tid.

Fördelarna med kontokrediter upp till 30 000 kr

  • Flexibilitet. Kontokrediter ger dig möjligheten att använda pengarna när och hur du vill, och betala tillbaka i din egen takt.
  • Enkel återbetalning. Du väljer själv hur mycket och hur ofta du vill betala tillbaka på lånet, vilket gör det enkelt att anpassa återbetalningen efter din ekonomiska situation.
  • Ökad likviditet. Med en kontokredit på upp till 30 000 kronor får du tillgång till extra pengar när du behöver det, vilket kan vara användbart för att täcka oväntade utgifter eller investera i nya möjligheter.
  • Kontroll över din ekonomi. En kontokredit ger dig större kontroll över din ekonomi genom att låta dig använda krediten när det passar dig och betala tillbaka i din egen takt.

Innan du ansöker om en kontokredit från Flexkontot bör du se till att du har en realistisk plan för att betala tillbaka lånet och att du har råd med de månatliga amorteringarna. Ta dig även tid att jämföra olika långivares erbjudanden för att hitta den bästa kontokrediten för dig.

Försäkringsskyddet är viktigt när du jämför kattförsäkring

En husdjursförsäkring ger dig ett smidigt sätt att värna din katts hälsa samtidigt som du enklare kan hantera de kostnader som förknippas med veterinärvård. Men det finns många olika försäkringar där ute i dag att välja mellan. Därför kan du ha svårt att hitta det rätta alternativet för dina och din katts behov. I denna artikel berättar vi hur du kan gå tillväga när du jämför kattförsäkring!

4 faktorer att titta närmare på när du jämför kattförsäkring

Det finns många saker att ha i huvudet när du jämför kattförsäkring. Du bör bland annat ta hänsyn till dessa faktorer:

  • Försäkringsskyddet. Det första du behöver titta närmare på när du gör en jämförelse av husdjursförsäkringar är försäkringsskyddet. Detta skiljer sig nämligen åt mellan olika försäkringar. Vissa täcker bara olycksfall medan andra även ger dig ett skydd mot sjukdomsfall och andra oförutsedda händelser. I vissa fall kan du till och med få ett skydd som täcker tandvård, rutinkontroller och förebyggande vård. Titta därför närmare på de olika alternativ som du har att välja mellan!
  • Priset. Priset är allt som oftast en viktig faktor när du ska köpa en produkt eller en tjänst. Därför är detta också en faktor att ta hänsyn till när du jämför kattförsäkring. Se till att jämföra såväl priset för de olika försäkringarna som hur höga självriskerna är. Genom att göra detta kan du hitta ett alternativ som passar din budget och ger dig mycket valuta för pengarna.
  • Begränsningar och tak. En annan faktor som du bör kika närmare på är vilka begränsningar som finns för försäkringen och hur högt taket är. Vissa försäkringar har nämligen ett maxtak för hur mycket veterinärkostnaderna för katten får uppgå till per år eller per olycks- eller sjukdomsfall.
  • Kundtjänsten. Under alla de år som du äger din katt kommer du sannolikt behöva kontakta ditt försäkringsbolag ett antal gånger. Därför är det också viktigt att de har en bra kundtjänst. Så även detta är alltså en faktor som du bör ta hänsyn till när du gör en jämförelse av de olika kattförsäkringar som du har att välja mellan.

Genom att ta hänsyn till dessa olika faktorer kan du fatta ett välgrundat beslut.

Rätt tajming för bokning av catering i Stockholm

Att arrangera ett större evenemang är sannerligen ingen smal sak! Du behöver bland annat boka lokal, ordna med underhållning samt fixa mat och dryck. Det är helt enkelt en hel del uppgifter som behöver utföras i samband med såväl planeringen som utförandet av evenemanget. En av de viktigaste sakerna du kan göra är dock att boka en firma som tillhandahåller catering i Stockholm. För genom att göra detta slipper du åtminstone tänka så mycket mer på maten och drycken.

Men när är egentligen den bästa tiden att boka cateringfirman? Läs vidare för att få svaret!

3 faktorer som avgör när du bör boka catering i Stockholm

De flesta större evenemang är planerade sedan länge i förväg, inte sällan flera månader före det datum då evenemanget äger rum. Därför bör du helst boka en firma som tillhandahåller catering i Stockholm så fort datumet för ditt evenemang är bestämt. Samtidigt finns det också vissa faktorer som kan avgöra när bokningen bör ske, såsom:

  • Valet av lokal. När du planerar ett större evenemang är det viktigt att du tar hänsyn av lokalen när du bokar en cateringfirma. Behovet av catering kommer nämligen påverkas av allt från storleken på lokalen, antalet gäster som kommer samt vilken typ av evenemang det rör sig om. Till exempel krävs lite mer utrymme och fokus på servering om det rör sig om en middagssittning jämfört med en buffé.
  • Den aktuella årstiden. När du bokar en firma som tillhandahåller catering i Stockholm kan det också vara värt att ta hänsyn till årstiden. Detta gäller inte minst om evenemanget ifråga är lite större. Till exempel kan det krävas lite annorlunda mat och dryck på ett evenemang som äger rum utomhus på sommaren än om det istället skulle äga rum på vintern inomhus. Säsongens primörer är ofta färskare och mer lättillgängliga än andra ingredienser. Därför bör detta tas hänsyn till när menyn planeras.
  • Budget. Du bör såklart även ta hänsyn till din budget. Kostnaden för cateringfirman och dess tjänster kan ofta vara en av de större utgifterna för ett evenemang. Därför behöver du även ha budgeten i åtanke när du bestämmer tajmingen för din bokning. Ibland kan du nämligen spara lite pengar genom att boka närmare det datum då evenemanget äger rum.

Enkelt att hyra ut ditt fritidshus via exempelvis Airbnb

Ett fritidshus är ofta lite mindre i storleken men denna begränsade storlek behöver inte alls vara begränsande. I själva verket kan du istället se den som befriande och den skapar många intressanta möjligheter för den som vill vara lite kreativ. Till exempel kan du välja att hyra ut det lilla huset via till exempel Airbnb när du inte använder det. På så vis kan det blir en lönsam investering utöver en tillflyktsort för dina lediga helger.

Är det lönsamt att hyra ut ett fritidshus via en tjänst som Airbnb?

Det har blivit allt mer populärt bland oss svenskar att investera i fritidshus. Många använder dessa extra bostäder själva som en egen tillflyktsort för familjen när det vankas lediga dagar. Men många har också fått upp ögonen för möjligheten att hyra ut det lilla huset via till exempel Airbnb eller liknande tjänster. Så hur ligger det till – är det verkligen lönsamt att göra detta?

Ja, det råder faktiskt inga som helst tvivel om att du kan tjäna en hel del pengar på att göra detta. Till exempel kan du beroende på fastighetens storlek, läge, skick och faciliteter tjäna flera tusen kronor om dagen per uthyrning. Detta förutsätter dock att ett antal förutsättningar finns på plats. Vilka dessa är berättar vi nedan, så läs vidare!

Förutsättningar för att ditt uthyrningsobjekt ska bli attraktivt för gäster

Som vi just har nämnt finns det vissa förutsättningar som behöver finnas för att ditt uthyrningsobjekt ska bli så attraktivt som möjligt för en bred skara av gäster. Till dessa hör att:

  • Ditt fritidshus är beläget på ett bra ställe. Precis som fallet är med andra typer av fastigheter vilka används som uthyrningsobjekt är läget A och O. Detta behöver dock inte betyda att fastigheten behöver vara belägen centralt – ibland är ett lantligt läge att föredra.
  • Fastigheten har bra faciliteter och nära till aktiviteter. En annan förutsättning för att ett uthyrningsobjekt ska vara attraktivt är att det har bra faciliteter. Ett exempel på en sådan är en bastu, ett annat är en badtunna. Dessutom bör det finnas möjlighet till aktiviteter på nära håll, såsom friluftsaktiviteter eller liknande.
  • Bra bilder på huset. En annan förutsättning är att du kan tillhandahålla en bra profil på uthyrningssajten med bra bilder på ditt hus.

Många skulle kunna välja att bli socionomkonsulter

De personer som arbetar som socionomkonsulter har inte alltid planerat på förhand att välja denna väg i karriären. Men med tiden kanske de har upptäckt att denna väg är kantad av möjligheter och valt att slå sig in på den banan. Som konsult kan du nämligen tillhandahålla din kunskap och expertis till olika organisationer. Dessa möjligheter kan finnas i en rad olika arbetsmiljöer och sektorer.

Alla socionomer som arbetar inom socialt arbete bör åtminstone överväga att bli konsulter. Detta gäller i synnerhet dig som känner dig redo att göra en förändring i din karriär. Även du som har en lång och gedigen erfarenhet av branschen gör bäst i att ta dig en funderare. Detsamma gäller dock även dig som är nyutexaminerad och snabbt vill komma in och börja jobba med socialt arbete.

Socionomkonsulter kan arbeta självständigt eller via bemanning

Blivande socionomkonsulter behöver dock fundera på vissa saker innan de dyker huvudstupa in i det hela. Till exempel bör du ta hänsyn till exakt hur du ska gå tillväga och varför du vill bli konsult. VI rekommenderar också att du tar till dig följande tips och råd:

  • Ta reda på vilka dina styrkor är och vad du är expert på. Socialt arbete är en väldigt bred bransch där det finns många olika möjligheter att ta tillvara på. Du kan också ha några av en rad olika styrkor och expertiser. Därför är det viktigt att du börjar med att ta reda på vilka dessa är. Till exempel kanske du har erfarenhet och utbildning inom biståndshandläggning? Eller så kanske din expertis ligger inom något annat område? Ta reda på detta så kan du enklare välja det arbete inom socialt arbete som passar just dig bäst!
  • Bestäm dig för vilken avgift du ska ta. Om du väljer att bli en av de socionomkonsulter som arbetar helt och hållet solo behöver du ta ansvar för allt. Du behöver starta ett eget företag och bestämma dig för vilken avgift du ska ta för ditt arbete. Sedan måste du också kontakta potentiella uppdragsgivare och förhandla med dessa. Ett enklare sätt är att skippa just denna del och istället bli konsult via ett bemanningsföretag. Du slipper då allt det jobbiga men får fortfarande dra nytta av fördelarna med konsultandet!

Fyra cykelställ – Vilket passar ditt behov?

Vilket cykelställ som bör köpas in beror framförallt på behov och utrymme. Nedan presenteras fyra av de vanligaste kategorierna och vilket skydd och funktion dessa har.

Cykelställ med ramlås

Med ramlås menas att en bygel går upp från marken som cykelägaren kan låsa fast cykeln i. Ofta är detta i kombination med hjulhållare men det finns även de med enbart dessa byglar. Fördelen blir därmed att låset kan låsas kring ramen på cykeln istället för enbart genom framhjulet. Ett säkrare och enklare sätt att skapa säkerhet.

Citypro erbjuder ett brett sortiment av cykelställ för mark & vägg samt även med ramlås och tak.

Klassiska cykelställ

Med ”klassiska cykelställ” menas de som ser ut som halvcirklar och som cykelns framhjul kan ställas i. Låsning sker därmed nere vid marken och genom någon av de två stålbyglarna. Det är ofta dessa enklare, och billigare, modeller som privatpersoner köper.

Väggmonterat

Att montera fast cykelstället i en vägg har två fördelar. För det första skapas ytterligare säkerhet då hela ställen, inklusive cyklar, inte lätt kan bäras bort. För det andra behöver det inte ”glida omkring” och blir en tydlig plats för var parkering ska ske.

”Garage”

Lite dyrare, mycket bekvämare. Ett cykelhus/garage blir allt vanligare inom bostadsrättsföreningar och vid nybyggnation av hyresfastigheter. Det gynnar en miljömässig transportmöjlighet samt minskar delvis behovet av parkeringsplatser. Oftast består dessa av två, eller tre, väggar och ett tak. Det skyddar mot snö och regn och kan även installeras med belysning.

Pollare

Pollare är cykelställ formad som en stålpåle, som fästes i marken, med smalare stålbyglar på. Det är i dessa byglar som allt från cyklar och barnvagnar till mopeder kan låsas fast. En fördel med dessa är det finns allt från mycket smala och enkla modeller till betydligt längre. Det minsta pollarna är bara någon decimeter i diameter och kostar under 2000 kr.

Öka säkerheten med…

Att kunna låsa fast cykeln är ett första steg för att minska risken för stöld. Men det finns även andra åtgärder som skapar ytterligare säkerhet. Punkter som exempelvis en bostadsrättsförening kan tänka på i val av modell och plats är.

  • Synligt – Placera cykelställen på en plats där det rör sig många människor.
  • Belysning – Belysning minskar risken för stöld och ökar bekvämlighet för de som ska hantera cyklarna.
  • Övervakningskamera – Med övervakningskamera ökas säkerheten ytterligare. Men var noga med att kontrollera vilka tillstånd som krävs.

Hitta det bästa mobilabonnemang för företag

Det bästa mobilabonnemang för företag som pengar kan köpa är det som bäst motsvarar företagets behov. Därför är det viktigt att du som driver ett mindre eller medelstort företag ser till ert specifika behov och väljer ett abonnemang utifrån detta. Vi vill dock hjälpa dig lite grann på traven och kommer därför dela med oss av användbar information här!

Så väljer du det bästa mobilabonnemang för företag som ditt

Det finns gott om operatörer att välja mellan som tillhandahåller abonnemang för mobiltelefoni och riktar sig mot företagsmarknaden. Alla dessa har sina specifika för- och nackdelar samt unika egenskaper och prisnivåer.

När du väljer mellan de olika operatörerna och abonnemangen bör du tänka på att bland annat jämföra:

  • Pris
    Det allra bästa mobilabonnemang för företag som ditt är såklart ett abonnemang med ett rimligt pris. Priset är en viktig faktor och det är viktigt att du inte spräcker företagets budget för ändamålet. Därför är detta en given faktor att jämföra när du ställer de olika operatörerna och deras respektive utbud mot väggen!
  • Samtal, sms och data
    Vilka begränsningar gäller när det kommer till samtal, sms och data? Om dessa kan ingå fritt i abonnemanget är det en fördel för dig och ditt företag. Du vet nämligen då exakt hur mycket abonnemanget ifråga kommer att kosta varje enskild månad, oavsett förbrukning! Men behöver du inte mobildata i din dagliga verksamhet är kanske inte fri surf det viktigaste!
  • Kundtjänst
    Som alltid när företag köper produkter eller tjänster är kundtjänsten väldigt viktig. Du vill såklart välja en operatör som tillhandahåller en bra och trevlig support. Allra helst bör kundtjänsten hålla öppet dygnet runt, men när det gäller företagsabonnemang är det vanligtvis kontorstider som gäller som öppettider!
  • Täckning
    Det är inte säkert att ditt företag är beläget mitt i en stad eller större tätort. Om företaget drivs från landsbygden är det därför extra viktigt att du väljer ett mobilabonnemang med bra täckning i ditt område!
  • Säkerhet
    Vissa operatörer erbjuder abonnemang med mobila VPN-tunnlar, kryptering och andra säkerhetsfunktioner. Om du är väldigt mån om att skydda företagets data och värna dess integritet kan du vilja välja ett sådant abonnemang!

Unika fördelar med företagslarm – och vad de betyder

I de flesta städer finns flera olika larmbolag att välja på. Det viktigaste är då att se på vilka unika fördelar som deras företagslarm har och ställa det mot andra alternativ. Men det är även viktigt att förstå vad dessa fördelar innebär. Sveriges största aktör inom företagslarm lyfter fram fördelar med att anlita just dem via sin hemsida. Nedan visas dessa fördelar – och vad de innebär.

Uppkopplat till egen larmcentral

Att ett larmbolag är ”uppkopplat till egen larmcentral” innebär att larmbolagets egen personal driver larmcentralen och tar emot samtal från kunderna. Många tror att alla företagslarm har denna lösning men så är det inte. Flera larmbolag arbetar enbart med att installera och serva larmen. Men när det sedan går ett larm så kommer ett externt företag ta hand om ärendet.

Den fördel som brukar nämnas med detta är att larmbolaget har kontroll på alla steg. De levererar, installerar, servar och tar hand om de larm som aktiveras.

Företagslarm med fria väktarutryckningar

Att ha väktaruttryckning är en självklarhet för de flesta företag. Men hur mycket det kostar skiljer stort mellan olika företagslarm.

  • Fria väktarutryckningar
    Oavsett hur ofta som larmet aktiveras kommer det aldrig skapas någon extrakostnad. Att ha fria väktaruttryckningar innebär en trygghet i att det inte blir dyrt. Men samtidigt får man komma ihåg att detta delvis är inräknat i priset.
  • Betala per utryckning
    Ett annat alternativ är att företaget betalar per utryckning. Det är i grunden billigare än att ha fria uttryckningar – men förutsätter även att det blir väldigt få utryckningar. Att ha ett företagslarm där varje utryckning skapar en kostnad kan mycket väl resultera i att larmet inte alltid aktiveras.
  • Fritt antal – sen kostnad
    Det finns även en mix av dessa. Det kan exempelvis innebära att 10 utryckningar per år är gratis och att det därefter uppstår kostnad per tillfälle.

Kamera med livebevakning

Med livebevakning menas att video från övervakningskameror alltid kan ses och därmed användas för övervakning och bevakning. ’

Support 24/7

Spelar det någon roll om företaget kan få support på sitt företagslarm enbart på vardagar 8 – 17? Eller är det viktigt att ha support dygnet runt – vad som än händer? De som en gång haft ett problem med sitt företagslarm vet hur viktigt det är att snabbt få relevant hjälp.