Unika fördelar med företagslarm – och vad de betyder

I de flesta städer finns flera olika larmbolag att välja på. Det viktigaste är då att se på vilka unika fördelar som deras företagslarm har och ställa det mot andra alternativ. Men det är även viktigt att förstå vad dessa fördelar innebär. Sveriges största aktör inom företagslarm lyfter fram fördelar med att anlita just dem via sin hemsida. Nedan visas dessa fördelar – och vad de innebär.

Uppkopplat till egen larmcentral

Att ett larmbolag är ”uppkopplat till egen larmcentral” innebär att larmbolagets egen personal driver larmcentralen och tar emot samtal från kunderna. Många tror att alla företagslarm har denna lösning men så är det inte. Flera larmbolag arbetar enbart med att installera och serva larmen. Men när det sedan går ett larm så kommer ett externt företag ta hand om ärendet.

Den fördel som brukar nämnas med detta är att larmbolaget har kontroll på alla steg. De levererar, installerar, servar och tar hand om de larm som aktiveras.

Företagslarm med fria väktarutryckningar

Att ha väktaruttryckning är en självklarhet för de flesta företag. Men hur mycket det kostar skiljer stort mellan olika företagslarm.

  • Fria väktarutryckningar
    Oavsett hur ofta som larmet aktiveras kommer det aldrig skapas någon extrakostnad. Att ha fria väktaruttryckningar innebär en trygghet i att det inte blir dyrt. Men samtidigt får man komma ihåg att detta delvis är inräknat i priset.
  • Betala per utryckning
    Ett annat alternativ är att företaget betalar per utryckning. Det är i grunden billigare än att ha fria uttryckningar – men förutsätter även att det blir väldigt få utryckningar. Att ha ett företagslarm där varje utryckning skapar en kostnad kan mycket väl resultera i att larmet inte alltid aktiveras.
  • Fritt antal – sen kostnad
    Det finns även en mix av dessa. Det kan exempelvis innebära att 10 utryckningar per år är gratis och att det därefter uppstår kostnad per tillfälle.

Kamera med livebevakning

Med livebevakning menas att video från övervakningskameror alltid kan ses och därmed användas för övervakning och bevakning. ’

Support 24/7

Spelar det någon roll om företaget kan få support på sitt företagslarm enbart på vardagar 8 – 17? Eller är det viktigt att ha support dygnet runt – vad som än händer? De som en gång haft ett problem med sitt företagslarm vet hur viktigt det är att snabbt få relevant hjälp.